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Year 2017 Term Fall Day Wednesday Period 2 Credit 2 Code 218
Course Title Rural Development
Major DID
Program Program in Rural and Regional Development
Instructor(s) Usami, Koichi
Purpose & Description

開発途上国における農村開発の視座と特徴について、国・地域というマクロレベル、農民・農民組織というミクロレベルの両方から論じる。講義では、経済学の周辺学問領域が捉える「開発」を理解し、農村開発の問題点を明確にしながら、農業生産と農民生活の向上に対してどのような開発が必要であるかを学ぶ。実際の農業・農村開発プロジェクトから、持続可能な開発の条件を概説する。

This course introduces the scope and nature of development in developing countries from two viewpoints: macro level like nation or region and micro level like farmers or community.  Lecture aims at understnading on "How disciplines neighboring to economic grasp development" and learning how to develop towards improving rural livelihood as well as agricultural production, especially through reviewing issues in rural development so far.  Furthermore, factors to sustainable development are learned from agricultural and rural development projects experiences.

 

 


Schedule

1.開発経済学の系譜

2.周辺学問領域における「開発」の捉え方

3.開発途上国における農村構造

4.わが国の農村開発の態様

5.開発に伴う農村の変容:向上?悪化?

6.農村の持続性:生計アプローチ

1. Genealogy of development economics

2. Logic of rural devlopment in disciplines neighboring to economics

3. Rural structurein developing counries

4. Rural development in Japan

5. Effects of development to rural areas: improved or worsened?

6. Rural liveihood approach

 


Texts & References

中村尚志(1993)『地域自立の経済学』日本評論社

速水祐次郎(1995)『開発経済学』創文社

余語トシヒロ・佐々木隆(2008)『地域社会と開発』古今書院

海田能宏(2003)『バングラデシュ農村開発実践研究』コモンズ

Frank Ellis. 1988. Peasant Economics. Cambridge University Press

Wiebke Kuklys. 2005. Amartya Sen's Capacity Approach. Sringer

東南アジア及び南アジアにおける農村研究論文など 

Nakmaura Hisashi (1993). Chiikijiritsu-no-Keizaigaku. Nippon-Hyoronsha (in Japanese)

Hayami, Yujiro (1995). Kaihatsu-Keizaigaku. Sobunsha (in Japanese)

Yogo, Toshihiro and Sasaki, Takashi. Chiikishakai-to-kaihatsu. kokinshoin (in Japanese)

Kaida, Yoshihiro et al.. Bangladesh-Nosonkaihatsu-Jissenkenkyu. (in Japanese)

Frank Ellis. 1988. Peasant Economics. Cambridge University Press

Wiebke Kuklys. 2005. Amartya Sen's Capacity Approach. Sringer

東南アジア及び南アジアに関する農村研究論文など

 


Evaluation

筆記試験又はレポート(70%)

貢献度(30%)

Test or Report (70%)

Contribution (30%)


Language(s) for instruction & discussion; Others

英語(主)/日本語

English (main) / Japanese